Skaitmeninės technologijos ir įvaizdžio formavimo galimybės

  • Karolina Ketvirtytė Kauno kolegija
  • Jovita Dargienė Kauno kolegija
  • Violeta Dobrovolskienė Kauno kolegija
  • Jovita Kuzė Kauno kolegija
Keywords: skaitmeninės technologijos, kūrybinis procesas, įvaizdis, turinio analizė

Abstract

Aktyvus skaitmeninių technologijų naudojimas siejamas ne tik su teigiamais aspektais. Pastebimas ir negatyvus besaikio naudojimo poveikis gyvenimo kokybei. Šiame straipsnyje nagrinėjamos šiuolaikinių skaitmeninių technologijų panaudojimo empiriniuose tyrimuose bei kūrybiniame procese galimybės. Tyrėjai skatinami naudoti skaitmenines technologijas tyrimuose, o kūrėjai susimąstyti apie atsakingą skaitmeninių technologijų naudojimą kūryboje ir, demonstruojant socialinę atsakomybę, atspindėti skaitmeniniame amžiuje kylančius diskursus. Tyrimo tikslas – išanalizuoti, kaip šiuolaikinės skaitmeninės technologijos gali praplėsti empirinių tyrimų atlikimo ir duomenų analizės praktikas bei remiantis tyrimų rezultatais suteikti kūrėjams galimybę realizuoti pagrįstus ir kūrybiškus sprendimus įvaizdžio dizaino srityje, išplečiant įvaizdžio formavimo strategijas. Metodinė tyrimo dalis grindžiama turinio analizės metodu. Šis metodas remiasi mokslinės literatūros apie skaitmeninių technologijų poveikį asmeniui analize, atskleidžia šių technologijų įtaką individui. Siekiant gauti tikslesnius duomenis, į turinio analizės metodo procesą, duomenų patikrinimui ir palyginimui, įtraukiamas dirbtinio intelekto (DI) teksto generavimo į tekstą įrankis „ChatGPT“. Taip atsiranda terpė praplėsti tyrimo metu gaunamą informaciją bei atsitraukti nuo subjektyvaus tyrėjo gautų tyrimo duomenų interpretavimo bei vertinimo. Tokiu būdu gaunami objektyvesni rezultatai, padedantys išgryninti dominuojantį naratyvą, kuris betarpiškai susijęs su kūrybinio rezultato vizija, taip sustiprinant įvaizdžio formavimo strategijas. Tyrimo duomenys tapo kūrybinės dalies atspara – per kuriamus unikalius asmens įvaizdžius atskleidžiamas asmens, pasinėrusio į technologijų pasaulį, vidinis virsmas. Skaitmeninių technologijų integravimas į empirinius tyrimus ir kūrybinius procesus suteikia galimybę užtikrinti objektyvesnį gautų duomenų interpretavimą ir vertinimą, palaikyti glaudų ryšį tarp tyrimo duomenų ir kūrybinio rezultato. Šiuo procesu siekiama ne tik perteikti tyrimo metu identifikuotus duomenis, bet ir skatinti visuomenę atkreipti dėmesį į atsakingą skaitmeninių technologijų naudojimą.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Adekunle, A. (2024). Application of Artificial Intelligence and Digital Technologies in Fashion Design and Innovation in Nigeria. International Journal of Fashion and Design, 3(1), 37–48. https://doi.org/10.47604/ijfd.2389
2. Azuma, R. T. (2019). The road to ubiquitous consumer augmented reality systems. Human Behavior & Emerging Technologies, 1(1), 26–32. https://doi.org/10.1002/hbe2.113
3. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-Determination Theory: A Macrotheory of Human Motivation, Development, and Health. Canadian Psychology, 49(3), 182–185. https://doi-org.db.kaunokolegija.lt/10.1037/a0012801
4. DeVeaux, C., Han, E., Landay, J. A., & Bailenson, J. N. (2023). Exploring the Relationship Between Attribute Discrepancy and Avatar Embodiment in Immersive Social Virtual Reality. CyberPsychology, Behavior & Social Networking, 26(11), 835–842. https://doi.org/10.1089/cyber.2023.0210
5. Dhiwar, K. (2024). Artificial Intelligence and Machine Learning in Fashion: Reshaping Design, Production, Consumer Experience and Sustainability. 2024 ASU International Conference in Emerging Technologies for Sustainability and Intelligent Systems (ICETSIS), 1766–1775. IEEE. https://doi.org/10.1109/ICETSIS61505.2024.10459436
6. Dolan, L. (2021). A visual history of space-age fashion. Edition. https://edition.cnn.com/style/article/space-age-fashion-scn/index.html
7. Donavan, R. (2021). BALENCIAGA – Afterworld: The Age of Tomorrow. Conten.T. https://www.conten.tech/post/balenciaga-afterworld-ar-virtual-world
8. Drucker, J. (2014). Graphesis: Visual forms of knowledge production. Cambridge, MA: Harvard University Press.
9. Fairs, M., & Fairs, M. (2021). Virtual fashion will allow people to “go completely crazy” online says Amber Jae Slooten of The Fabricant. Dezeen. https://www.dezeen.com/2020/10/23/virtual-fashion-amber-jae-slooten-the-fabricant/
10. Freeman, M. (2012). Fotografo mintis: geresnės skaitmeninės fotografijos: kūrybinis požiūris. Kitos knygos.
11. Goldman, B. (2024). Addictive potential of social media, explained. Scope. https://scopeblog.stanford.edu/2021/10/29/addictive-potential-of-social-media-explained/?utm_source
12. Hyland, V. (2016). A Look Back at André Courrèges’s Space-Age Style. The Cut. https://www.thecut.com/2016/01/andre-courreges-obituary.html
13. Hutabarat, K. A. N., Indriyani, K. S., & Latipun. (2024). The Phubbing Phenomenon in Adolescents: Uncovering the Impact of Technology on Social Relationship Quality. Social Science and Humanities Journal, 8(10), 5169–5177. https://doi.org/10.18535/sshj.v8i10.1369
14. Yılmaztekin, H. K. (2022). Artificial Intelligence, Design Law and Fashion. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003355922
15. Kaya, Ö., & Aytaç, S. (2024). Fashion Sector and Artificial Intelligence Applications. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(4), 1100–1122. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1520744
16. Ku, G. (2008). Learning to de-escalate: The effects of regret in escalation of commitment. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 105(2), 221–232. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2007.08.002
17. Lin, R. (2023). Digital Fashion: Transforming Design, Technology, and Industry. In 2023 5th International Conference on Literature, Art and Human Development, ICLAHD 2023, 747–752. Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-170-8_84
18. London Fashion Week – AUROBOROS. (n.d.). London Fashion Week. https://londonfashionweek.co.uk/designers/auroboros
19. Luo, Z. (2022). Burberry X Minecraft Collaboration. The Gazelle. https://www.thegazelle.org/issue/234/burberry-minecraft-collaboration
20. Manoharan, G., Ashtikar, S. P., Nivedha, M., & Dutta, P. K. (2024). Tailoring the Future – The Ascendancy of Artificial Intelligence in the Fashion Industry. In Illustrating Digital Innovations Towards Intelligent Fashion: Leveraging Information System Engineering and Digital Twins for Efficient Design of Next-Generation Fashion, 503–520. Cham: Springer Nature Switzerland.
21. McQuarrie, L. (2022). Hologram Fashion Models. TrendHunter. https://www.trendhunter.com/trends/maisie-wilen-fall-winter-2022
22. Norman, J. (n.d.). Ivan Sutherland and Bob Sproull Create the First Virtual Reality Head Mounted Display System. HistoryofInformation.com. https://www.historyofinformation.com/detail.php?id=861
23. Rani, S., Memoria, M., Kumar, R., & Chaoudhary, T. (2023). Role of Fashion in Artificial Intelliegence in Digital Age. In 2023 3rd International Conference on Innovative Sustainable Computational Technologies (CISCT), 1–6. IEEE. https://doi.org/10.1109/CISCT57197.2023.10351465
24. Segran, E., & Segran, E. (2017). Bargain Bin Rescue: Stuart Vevers’s Mission to Make Coach A Luxury Fashion House. Fast Company. https://www.fastcompany.com/3068516/bargain-bin-rescue-stuart-veverss- mission-to-make-coach-a-luxury-fashion-h
25. Smith, S. (2022). How AI and AR are revolutionising the beauty industry. TheIndustry.Beauty https://theindustry.beauty/the-role-of-ai-and-ar-in-the-beauty-industry/
26. Stanford, (n.d.). The History of Virtual Worlds. https://cs.stanford.edu/people/eroberts/cs181/projects/2010-11/VirtualWorlds/styled/page1.html
27. Sun, R., Zhang, Y., Shah, T., Sun, J., Zhang, S., Li, W., Duan, H., Wei, B., & Ranjan, R. (2024). From Sora What We Can See: A Survey of Text-to-Video Generation. arXiv. Cornell University. https://doi.org/10.48550/arxiv.2405.10674
28. Van Vugt, M., Hogan, R., & Kaiser, R. B. (2008). Leadership, followership, and evolution: Some lessons from the past. American Psychologist, 63(3), 182–196. https://doi.org/10.1037/0003-066X.63.3.182
29. WGSN. (n.d.). Methodology. https://www.wgsn.com/en/methodology?utm_source.com
30. Wolf, C. (2015). Tommy Hilfiger is bringing virtual reality to his stores. Racked. https://www.racked.com/2015/10/20/9573653/tommy-hilfiger-virtual-reality?utm_source=chatgpt.com
31. Wong, W. K., Ditzinger, & Wong. (2019). Artificial Intelligence on Fashion and Textiles. Springer International Publishing.
32. Žydžiūnaitė, V., & Sabaliauskas, S. (2017). Kokybiniai tyrimai: principai ir metodai: vadovėlis socialinių mokslų studijų programų studentams. Vaga.
Published
2025-05-12
How to Cite
Ketvirtytė, K., Dargienė, J., Dobrovolskienė, V., & Kuzė, J. (2025). Skaitmeninės technologijos ir įvaizdžio formavimo galimybės. Mokslo Taikomieji Tyrimai / Applied Research, 1(21), 6-13. https://doi.org/10.59476/mtt.v1i21.702
Section
Humanitarinių mokslų tyrimai