Koordinuoti veiksmai sprendžiant DI sugeneruotus sintetinių medijų keliamus iššūkius

  • Vaiva Šalaševičiūtė Vytauto Didžiojo universitetas
Keywords: generatyvinio dirbtinio intelekto technologijos, sintetinės medijos, komunikacija

Abstract

Generatyvinio dirbtinio intelekto (DI) technologijomis sukurtas sintetinis turinys – sintetinės medijos – vis didesniu mastu užlieja viešąją erdvę. Dėl išskirtinių ir itin patrauklių savybių, tokių kaip pigumas, greitis, kokybė, lankstumas, interaktyvumas, personalizavimas bei hiperrealistiškumas, akimirksniu išpopuliarėję generatyvinio DI įrankiai, modeliai ir platformos suteikia galimybę išskirtinių gebėjimų neturintiems subjektams iš esmės nevaržomai kurti ir skleisti sintetinį turinį, siekiant asmeninių ar visuomeninių tikslų. Šiuo metu generatyvinio DI technologijos pasitelkiamos daugelyje sričių, įskaitant, bet neapsiribojant, sveikatos priežiūros, verslo, švietimo, mokslo, socialinės atsakomybės, aplinkosaugos, saugumo ir kitas sritis. Be to, mokslo, verslo ir politikos atstovai intensyviai diskutuoja apie generatyvinio DI technologijų potencialą ateityje, turint omenyje, kad šiuo metu aktyviai plėtojamų DI technologijų galimybių ribas apibrėžti sudėtinga. Vis dėlto, akivaizdu, kad sintetinės medijos dėl minėtų savybių išplečia manipuliacijos skaitmeniniu turiniu problematiką ir suteikia galimybę sustiprinti iki šiol dėl naujųjų medijų kilusias problemas, tokias kaip dezinformacija, informacijos perteklius, filtro burbulai, informaciniai šuliniai, poliarizacija ar skepticizmas, taip pat sąlygoja įvairius iššūkius verslo, kultūros ir meno, mokslo bei kitose srityse. Dar daugiau, mokslo bendruomenė vis aktyviau kalba apie sintetinio turinio poveikį žmogaus realybės ir savęs suvokimui, turint omenyje sintetinių medijų ypatybę kurti realybės iliuziją. Vadinasi, individams ir visuomenei dėl generatyvinio DI technologijų kylančių iššūkių bei problemų ignoravimas iš esmės yra destruktyvus. Straipsnio tikslas – aptarus generatyvinio DI technologijų ir sintetinių medijų diskursą, apsvarstyti koordinuotų veiksmų taikymo galimybes, sprendžiant dėl sintetinių medijų kylančius iššūkius. Straipsnyje pateikta naujausios mokslinės ir kitos patikimos literatūros bei dokumentų analizė atskleidžia, kad kompleksiški koordinuoti veiksmai, tokie kaip reglamentavimas ir sankcijų nustatymas, specifinių sutartinių normų apibrėžimas, DI pasitelkimas aptinkant, ženklinant ir šalinant žalingą sugeneruotą turinį, ekspertų ruošimas ir taikomųjų tyrimų vykdymas bei sintetinių medijų (skaitmeninio) raštingumo ir kritinio mąstymo skatinimas, gali būti praktiškai realizuojami tarptautiniu mastu glaudžiai bendradarbiaujant politikams, mokslo ir verslo atstovams bei visuomenei. Tyrimo rezultatai rodo, kad kompleksiški koordinuoti veiksmai turi potencialo, siekiant užkirsti kelią neigiamoms DI sugeneruotoms problemoms ir iššūkiams.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Barraclough, T., & Barnes, C. (2019). Perception inception: preparing for deepfakes and the synthetic media of tomorrow. In New Zealand Law Foundation. https://apo.org.au/node/236911
2. Bi, Q. (2023). Analysis of the Application of Generative AI in Business Management. Advances in Economics and Management Research, 6(1), 36–41. https://doi.org/10.56028/aemr.6.1.36.2023
3. Bosisio, R. (2022). Environmental impact of generative AI models: analysis of carbon emissions supported by a serious game. https://hdl.handle.net/10589/214560
4. Bragazzi, N. L., Crapanzano, A., Converti, M., Zerbetto, R., & Khamisy-Farah, R. (2023). The Impact of Generative Conversational Artificial Intelligence on the Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, and Queer Community: Scoping Review. Journal of Medical Internet Research, 25, e52091. https://preprints.jmir.org/preprint/52091
5. Cardenuto, J. P., Yang, J., Padilha, R., Wan, R., Moreira, D., Li, H., ... & Rocha, A. (2023). The Age of Synthetic Realities: Challenges and Opportunities.
6. Chen, B., Wu, Z., & Zhao, R. (2023). From fiction to fact: the growing role of generative AI in business and finance. Journal of Chinese Economic and Business Studies, 21(4), 471–496. https://doi.org/10.1080/14765284.2023.2245279
7. Chesney, B., & Citron, D. (2019). Deep fakes: A looming challenge for privacy, democracy, and national security. Calif. L. Rev., 107, 1753.
8. Currie, G. M. (2023). Academic integrity and artificial intelligence: is ChatGPT hype, hero or heresy? Seminars in Nuclear Medicine, 53(5), 719–730. https://doi.org/10.1053/j.semnuclmed.2023.04.008
9. Europos Komisija (2020). BALTOJI KNYGA. Dirbtinis intelektas. Europos požiūris į kompetenciją ir pasitikėjimą. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020DC0065202
10. Europos Parlamentas. (2023). Artificial intelligence act. European Parliament. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/698792/EPRS_BRI(2021)698792_EN.pdf
11. Floridi, L., Cowls, J., Beltrametti, M., Chatila, R., Chazerand, P., Dignum, V., ... & Vayena, E. (2021). An ethical framework for a good AI society: Opportunities, risks, principles, and recommendations. Ethics, governance, and policies in artificial intelligence, 19–39. https://doi.org/10.1007/s11023-018-9482-5
12. Gao, C. A., Howard, F. M., Markov, N. S., Dyer, E. C., Ramesh, S., Luo, Y., & Pearson, A. T. (2023). Comparing scientific abstracts generated by ChatGPT to real abstracts with detectors and blinded human reviewers. NPJ Digital Medicine, 6(1), 75–75. https://doi.org/10.1038/s41746-023-00819-6
13. Gaudiaut, T. (2023). ChatGPT a attiré un million d‘utilisateurs en cinq jours. Qu‘en est-il d‘autres plateformes populaires? Statista. https://fr.statista.com/infographie/29187/
14. Gupta, M., Akiri, C., Aryal, K., Parker, E., & Praharaj, L. (2023). From chatgpt to threatgpt: Impact of generative ai in cybersecurity and privacy. IEEE Access. DOI: 10.1109/ACCESS.2023.3300381
15. Hameleers, M., van der Meer, T. G., & Dobber, T. (2023). They Would Never Say Anything Like This! Reasons To Doubt Political Deepfakes. European Journal of Communication. https://doi-org.ezproxy.vdu.lt:2443/10.1177/02673231231184703
16. Yang, Z., Zhan, F., Liu, K., Xu, M., & Lu, S. (2023). AI-Generated Images as Data Source: The Dawn of Synthetic Era. DOI: 10.48550/arXiv.2310.01830
17. Januškevičiūtė, J. (2022). Informacinių šulinių ir filtro burbulų socialinėse medijose keliamos grėsmės politinių naujienų gavimo procesui. Information & media, 94, 39-52. https://www.zurnalai.vu.lt/IM/article/view/21907/27142
18. Jiang, H. H., Brown, L., Cheng, J., Khan, M., Gupta, A., Workman, D., ... & Gebru, T. (2023). AI Art and its Impact on Artists. In Proceedings of the 2023 AAAI/ACM Conference on AI, Ethics, and Society (pp. 363–374). https://doi.org/10.1145/3600211.3604681
19. Jungtinės Tautos. (n.d.). High-Level Advisory Body on Artificial Intelligence | Office of the Secretary-General‘s Envoy on Technology. https://www.un.org/techenvoy/ai-advisory-body
20. Kalpokas, I. (2020). Problematising reality: the promises and perils of synthetic media. SN Social Sciences, 1(1), 1. https://link.springer.com/article/10.1007/s43545-020-00010
21. Kalpokas, I., Šalaševičiūtė, V., & Lipskė, M. (2024). Technology as a Threat or a Solution? The Challenges of Responding to Synthetic Media. Baltic Journal of Law & Politics, 16(2), 1–22. DOI: 10.2478/bjlp-2023-0010
22. Kapoor, N. (2023). GenAI made Easy. A Begginer‘s Guide to Harnessing the Creative Power of Generative AI. Amazon Fulfillment.
23. Lietuvos dirbtinio intelekto strategija. (2022). Ekonomikos ir inovacijų ministerija. https://eimin.lrv.lt/uploads/eimin/documents/files/DI_strategija_LT(1).pdf
24. Lin, Z. (2024). Building ethical guidelines for generative AI in scientific research. arXiv preprint arXiv:2401.15284. https://doi.org/10.48550/arXiv.2401.15284
25. Lukan, E. (2023). Everything You Need to Know About Synthetic Video in 2023. Synthesia. https://www.synthesia.io/post/synthetic-video
26. Maskeliūnas, R. (2023 m. gegužės 17 d.). Dirbtinis intelektas privers abejoti viskuo, ką iki šiol laikėme nepajudinama tiesa, – kaip atskirsime realybę nuo fantazijų? Lrt.lt. https://www.lrt.lt/naujienos/mokslas-ir-it/11/1991380/dirbtinis-intelektas-privers-abejoti-viskuo-ka-iki-siol-laikeme-nepajudinama-tiesa-kaip-atskirsime-realybe-nuo-fantaziju
27. Meikle, G. (2022). Deepfakes. John Wiley & Sons.
28. Michel-Villarreal, R., Vilalta-Perdomo, E., Salinas-Navarro, D. E., Thierry-Aguilera, R., & Gerardou, F. S. (2023). Challenges and opportunities of generative AI for higher education as explained by ChatGPT. Education Sciences, 13(9), 856. https://doi.org/10.3390/educsci13090856
29. Morocco-Clarke, A., Sodangi, F. A., & Momodu, F. (2023). The implications and effects of ChatGPT on academic scholarship and authorship: a death knell for original academic publications? Information & Communications Technology Law, 1–21. https://doi.org/10.1080/13600834.2023.2239623
30. Morris, M. R. (2023). Scientists‘ Perspectives on the Potential for Generative AI in their Fields. arXiv preprint arXiv:2304.01420. doi: 10.48550/arXiv.2304.01420
31. Prieto, I., & Blakely, B. (2023). Proposed Uses of Generative AI in a Cybersecurity-Focused Soar Agent. In Proceedings of the AAAI Symposium Series (Vol. 2, No. 1, pp. 386–390). https://doi.org/10.1609/aaaiss.v2i1.27704
32. Rane, N. (2023). Role and challenges of ChatGPT and similar generative artificial intelligence in business management. Available at SSRN 4603227. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4603227
33. Riparbelli, V. (2020 m. rugsėjo 4 d). Our vision for the future of Synthetic Media. Medium. https://vriparbelli.medium.com/our-vision-for-the-future-of-synthetic-media-8791059e8f3a
34. Riparbelli, V. (2023 m. kovo 8 d.). The Future of (Synthetic) Media. Synthesia. https://www.synthesia.io/post/the-future-of-synthetic-media
35. Runco, M. A. (2023). Updating the Standard Definition of Creativity to Account for the Artificial Creativity of AI. Creativity Research Journal, 1–5. https://doi.org/10.1080/10400419.2023.2257977
36. Salvagno, M., Taccone, F. S., & Gerli, A. G. (2023). Can artificial intelligence help for scientific writing? Critical care, 27(1), 1–5. https://doi.org/10.1186/s13054-023-04380-2
37. Samo, A., & Highhouse, S. (2023). Artificial intelligence and art: Identifying the aesthetic judgment factors that distinguish human- and machine-generated artwork. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. https://doi.org/10.1037/aca0000570
38. Schick, N. (2020). Deepfakes: The coming infocalypse. Hachette UK.
39. Stieglitz, S., Zerfaß, A., Ziegele, D., Clausen, S., & Berger, K. (2022). Communications Trend Radar 2022. Language awareness, closed communication, gigification, synthetic media & cybersecurity (No. 14). Communication Insights. https://www.econstor.eu/bitstream/10419/249932/1/1789682096.pdf
40. Stockton-Brown, M. (2023). Inking Cultures: Authorship, AI-Generated Art and Copyright Law in Tattooing. International Journal for the Semiotics of Law-Revue internationale de Sémiotique juridique, 1–29. https://doi-org.ezproxy.vdu.lt:2443/10.1007/s11196-023-10024-z
41. Su, J., & Yang, W. (2023). Unlocking the power of ChatGPT: A framework for applying generative AI in education. ECNU Review of Education, 1–12. https://doi.org/10.1177/20965311231168423
42. Teoh, W. Z. (2019). Ultra Fast Audio Synthesis with MelGAN. Descript. https://www.descript.com/post/ultra-fast-audio-synthesis-with-melgan
43. Thomson, T. J., & Angus, D. (2023). 2023 was the year of generative AI. What can we expect in 2024? The Conversation. https://theconversation.com/2023-was-the-year-of-generative-ai-what-can-we-expect-in-2024-219808
44. Ulmer, A. & Tong, A. (2023 m. gegužės 31 d.). Deepfaking it: America‘s 2024 election collides with AI boom. Reuters. https://www.reuters.com/world/us/deepfaking-it-americas-2024-election-collides-with-ai-boom-2023-05-30/
45. Ulnicane, I., Knight, W., Leach, T., Stahl, B. C., & Wanjiku, W. G. (2022). Governance of Artificial Intelligence: Emerging international trends and policy frames. In The global politics of Artificial Intelligence. Taylor & Francis. https://doi.org/10.1201/9780429446726-2
46. Varghese, J., & Chapiro, J. (2023). ChatGPT: The transformative influence of generative AI on science and healthcare. Journal of Hepatology. https://doi.org/10.1016/j.jhep.2023.07.028
47. Watkins, D. (2024). Pope‘s prayer for peace in our war-torn world. Vatican News. https://www.vaticannews.va/en/pope/news/2024-01/pope-francis-world-day-peace-prayer-virgin-mary.html
48. Whittaker, L., Park, A., & Kietzmann, J. (2022). Synthetic Media: What Managers Need to Know about this Emergent Phenomenon. California Management Review Insights. https://cmr.berkeley.edu/assets/documents/pdf/2022-10-synthetic-media-what-managers-need-to-know-about-this-emergent-phenomenon.pdf
49. Zhang, P., & Kamel Boulos, M. N. (2023). Generative AI in medicine and healthcare: Promises, opportunities and challenges. Future Internet, 15(9), 286. https://doi.org/10.3390/fi15090286
Published
2024-11-14
How to Cite
Šalaševičiūtė, V. (2024). Koordinuoti veiksmai sprendžiant DI sugeneruotus sintetinių medijų keliamus iššūkius. Mokslo Taikomieji Tyrimai / Applied Research, 2(20), 72-79. https://doi.org/10.59476/mtt.v2i20.681