Lietuvos kolegijų socialinės atsakomybės ataskaitų palyginamasis vertinimas
Abstract
Socialinės atsakomybės tema tampa vis svarbesnė ne tik privačiam, bet ir viešajam sektoriui. Visi šioje srityje įgyvendinti pokyčiai ir atlikta pažanga dažniausiai atsispindi socialinės atsakomybės ataskaitose. Tačiau kyla daug diskusijų dėl pačių socialinės atsakomybės ataskaitų rengimo, kadangi dauguma gairių, rekomendacijų, standartų ar kt. turi tam tikrų spragų. Pasigendama detalesnio reikalavimų, keliamų socialinės atsakomybės ataskaitų turiniui, apimčiai pristatymo. Be to, stokojama mokslinių publikacijų, kuriuose būtų nagrinėjami aukštųjų mokyklų socialinės atsakomybės ataskaitų rengimo ir pateikimo klausimai. Šiame straipsnyje, taikant mokslinės literatūros analizės ir aukštųjų mokyklų socialinės atsakomybės bei kitų dokumentų analizės metodus, siekiama įvertinti Lietuvos kolegijų socialinės atsakomybės ataskaitas. Atlikta mokslinės literatūros ir aukštųjų mokyklų socialinės atsakomybės ataskaitų bei kitų dokumentų analizė parodė, kad yra parengti įvairūs standartai, gairės, klausimynai, nurodantys koks turėtų būti socialinės atsakomybės ataskaitų turinys. Vieni iš pagrindinių, kurie aptariami straipsnyje, tai Pasaulinės atskaitingumo iniciatyvos standartai, ISO 26000 standarto gairės ir Jungtinių Tautų Pasaulinio susitarimo klausimynas. Panevėžio kolegija, Šiaulių valstybinė kolegija, Kauno kolegija ir Vilniaus kolegija taip pat rengia bei teikia socialinės atsakomybės ataskaitas, vadovaujantis įvardintais dokumentais, kadangi priklauso Jungtinių Tautų pasaulinio susitarimo iniciatyvai bei yra įpareigotos teikti socialinės atsakomybės ataskaitas. Pastebėta, kad visos kolegijos rengia ir teikia skirtingas socialinės atsakomybės ataskaitas – skiriasi struktūra, apimtis, pavadinimas ir kt. Pastebima, kad tiek Pasaulinės atskaitingumo iniciatyvos standartai, tiek ISO 26000 standarto gairės, tiek Jungtinių Tautų Pasaulinio susitarimo klausimynas palengvina socialinės atsakomybės ataskaitų rengimą ir pateikimą aukštosiose mokyklose, tačiau šių dokumentų išsamumo, aiškumo, tinkamumo klausimas išlieka tolimesnių tyrimų šioje srityje objektu.
Downloads
References
2. Carreton-Ballester, C., Quiles-Soler, C., & Lorenzo-Sola, F. (2023). Social Responsibility of Spanish Universities for Sustainable Relationships. Profesional de la Informacion, 32 (6). https://doi.org/10.3145/epi.2023.nov.02
3. Dyck, R. G., & Mulej, M. (2014). Social Responsibility: Methods, Dilemmas and Hopes. Sharjah, U.A.E.: Bentham Science Publishers.
4. Global Reporting Initiative. (2024). Standards. https://www.globalreporting.org/standards/
5. INVL Renewable Energy Fund I. (2024). Tvarumas. https://invlrenewable.com/tvarumo-igyvendinimo-principai/
6. International Organization for Standardization. (2024). Standarts. https://www.iso.org/iso-26000-social-responsibility.html
7. ISO 26000: 2010, Guidance on Social Responsibility. (2024). Discovering ISO 26000. https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/store/en/PUB100258.pdf
8. Kauno kolegija. (2024). Socialinė atsakomybė. https://www.kaunokolegija.lt/apie-mus/socialine-atsakomybe/
9. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija. (2024). Trumpa informacija apie Pasaulinį susitarimą. https://socmin.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/darbo-rinka-uzimtumas/imoniu-socialine-atsakomybe-isa/trumpa-informacija-apie-pasaulini-susitarima/
10. Panevėžio kolegija. (2024). Tvarumas. https://panko.lt/apie-kolegija/tvarumas/
11. Phan, T. C., Ngo, V. M., Nguyen, T. P., Saefullah, K., & Doran, D. (2024). University Social Responsibility and Teachers’ Satisfaction: The Mediating Role of Reputation and Image. Journal of social studies education research, 15 (1), 57–90. https://doi.org/https://jsser.org/index.php/jsser/article/view/5521
12. Sethi, S. P., Martell, T. F., & Demir, M. (2017). Enhancing the Role and Effectiveness of Corporate Social Responsibility (CSR) Reports: The Missing Element of Content Verification and Integrity Assurance. Journal of Business Ethics, 144 (1), 59–82. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2862-3
13. Šiaulių valstybinė kolegija. (2024). Kokybės užtikrinimas. https://www.svako.lt/lt/apie-mus/kokybes-uztikrinimas
14. Tetrevova, L., Vavra, J., & Munzarova, S. (2021). Communication of Socially-Responsible Activities by Higher Education Institutions. Sustainability, 13 (2), 483. https://doi.org/10.3390/su13020483
15. United Nations Global Compact. (2024). Communication on Progress. https://unglobalcompact.org/participation/report/cop
16. United Nations Global Compact. (2024). Communication on Progress Questionnaire. https://unglobalcompact.org/library/6106
17. United Nations Global Compact. (2024). The Ten Principles of the UN Global Compact. https://unglobalcompact.org/what-is-gc/mission/principles#
18. United Nations Global Compact. (2024). Our Participants. https://unglobalcompact.org/what-is-gc/participants
19. Verslo žinios. (2024). Tvarumo indeksas. https://rekvizitai.vz.lt/tvarumas/
20. Vilniaus kolegija. (2024). Socialinė atsakomybė. https://www.viko.lt/kolegija/socialine-atsakomybe/
21. Wigmore-Alvarez, A., & Ruiz-Lozano, M. (2012). University Social Responsibility (USR) in The Global Context: An Overview of Literature. Business and Professional Ethics Journal, 31 (3 / 4), 475–498. https://doi.org/10.5840/bpej2012313/424
22. XiFeng, Y., & MeiHui, Q. (2024). Executives’ Academic Experience and Corporate Social Responsibility: A Case Study in China. Journal of Public Library of Science, 19 (6). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0305813
23. Zaharia, R. M., Stancu, A., & Diaconu, M. (2010). University Social Responsibility and Stakeholders’ Influence. Transformations in Business & Economics, 9 (1), 434–447. https://www.researchgate.net/publication/292837003_University_social_responsibility_and_stakeholders'_influence
Copyright (c) 2024 Karolina Nastaravičė, Vilma Kazlauskienė, Irena Klimavičienė
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.