Istorinės-meninės parodos pusiau viešojoje erdvėje lankytojų įsitraukimas: parodos „Čiurlionio pasaulis“ atvejo analizė

Authors

  • Agnė Vilkišienė Kauno kolegija

DOI:

https://doi.org/10.59476/mtt2025.v3i21.749

Keywords:

komunikacija, parodos, kultūros recepcija, Čiurlionio paroda

Abstract

Tyrime analizuotas ir tirtas istorinės-meninės parodos pusiau viešojoje erdvėje lankytojų įsitraukimas, remiantis parodos „Čiurlionio pasaulis“ atveju. Tyrimo metu buvo aptartas viešosios ir pusiau viešosios vietos apibrėžimas. Nustatyta, kad atsitiktinėje vietoje eksponuojama kultūros paroda, kuri nesukuria jokio psichologinio ryšio tarp parodos eksponatų ir erdvės, į kurią lankytojai gali patekti visada arba dalį paros, yra „išvietinta“ paroda arba tiesiog paroda pusiau viešojoje erdvėje. Arba kitaip, parodos eksponavimas atsitiktinėje vietoje apibrėžiamas kaip kultūros „išvietinimas“ – iškėlimas iš vietos. Parodos „Čiurlionio pasaulis“ komunikacija vyko partnerių, nacionalinės ir regioninės / miesto spaudos kanaluose bei socialiniuose tinkluose. Parodos eksponavimo laikotarpis – pusmetis, nuo gegužės iki spalio mėnesio. Empirinio tyrimo metu vieną valandą, lankomiausiu prekybos centro metu, fiksuojamas parodos lankytojų skaičius bei apibendrinami komentarai apie parodos lankymą. Stebėjimas vykdomas pirmadienį, nuo 18.15 iki 19.15 val. Pagal viešojoje erdvėje pateiktus statistinius duomenis buvo nustatyta, kad tą valandą prekybos centrą aplankė 6 000 pirkėjų (potencialių parodos lankytojų). Tyrimui buvo fiksuojami lankytojai, kurie parodos apžiūrai skyrė daugiau nei pusantros minutės (90 sekundžių). Tyrimo metu nebuvo pastebėta jokios koreliacijos tarp lyties, amžiaus ir lankytojo elgesio. Tyrimo metu nebuvo užfiksuota atvejo, kada lankytojas parodos apžiūrai skyrė daugiau nei penkias minutes. Tyrimo metu buvo nustatyta, kad parodą aplanko 0,1 proc. prekybos centro lankytojų. Konversijos rodiklis, mažesnis nei vienas, laikomas mažu. Todėl galima teigti, kad šio atvejo kontekste prekybos centro lankytojai mažai įsitraukė į parodos lankymą pusiau viešojoje vietoje. Šie tyrimo rezultatai pagrindžia teiginį, kad parodos lankymo sėkmė priklauso nuo erdvės, kurioje ji yra eksponuojama. Šis atvejis pagrindžia teiginį, kad istorinių parodų prekybos centruose lankytojų įsitraukimas yra itin mažas.

References

1. Aurylaitė, I. (2019). Viešosios erdvės funkcijos informacinėje visuomenėje. Darbai ir dienos, 72, 15–28.

2. Bourdieu, P., Darbel, A., & Schnapper, D. (1969). European Art Museums and their Public. Polity Press.

3. Ciurlioniui150. (2025). Vilniečius kviečia į tarpdisciplininę parodą „Čiurlionio pasaulis“. https://ciurlioniui150.lt/news/vilniecius-kviecia-i-tarpdisciplinine-paroda-ciurlionio-pasaulis-Gaižutytė-

4. CUP. (2024). PC CUP 2024: Rekordiniai lankytojų srautai ir naujai įrengtos vaikų žaidimų erdvės atnaujintuose restoranuose. https://cup.lt/lt/pranesimai-spaudoje/pc-cup-2024-rekordiniai-lankytoju-srautai-ir-naujai-irengtos-vaiku-zaidimu-erdves-atnaujintuose-restoranuose

5. Gaižutytė-Filipavičienė, Ž. (2015). Kultūrinė atmintis, kultūrinis kapitalas ir vizualumas. LOGOS-A Journal of Religion, Philosophy, Comparative Cultural Studies and Art, 84, 68–76. http://www.litlogos.eu/L84/Logos_84_068_076_Gaizutyte_Filipaviciene.pdf

6. Gaižutytė-Filipavičienė, Ž., & Žukauskienė, O. (2018). Atminties ir žvilgsnio trajektorijos. Lietuvos kultūros tyrimų institutas.

7. Gulbinas, G. (2016). Atvirumo paradigma ir liberalizmo idėjų sklaida 10-ojo dešimtmečio Lietuvos šiuolaikiniame mene. Menotyra, 23(4), 283–300.

8. Petrauskaitė, G. (2021). Turinio marketingo sprendimai Google Ads paieškos reklamos veiksmingumui gerinti. In Lietuvos aukštųjų mokyklų vadybos ir ekonomikos jaunųjų mokslininkų Konferencijų darbai 2021 / 24. Vytauto didžiojo universitetas. https://portalcris.vdu.lt/server/api/core/bitstreams/22d16bdb-4874-4aab-aa44-47f20e96a218/content

9. Rubavičius, V. (2015). Lietuvybė ir Kitas kultūroje ir kultūrinėje atmintyje. Atmintis, vaizdas, kultūra, 16–34. https://www.sphairos.lt/wp-content/uploads/2021/02/LKT-6__2015__Vytautas.Rubavicius.Lietuvybe.ir_.Kitas_.kulturoje.ir_.kulturineje.atmintyje.pdf

10. Reklaitė, J., & Visminaitė, A. (2011). Architektūra parodoje (Lietuvos atvejis). Iš Urbanistika ir architektūra, 35 (1), 51–56. https://doi.org/10.3846/tpa.2011.06

11. Reklaitė, J. (2014). Parodos architektūra: tarp re/prezentacijos ir interpretacijos. Acta Academiae Artium Vilnensis, 74, 65–79. https://leidykla.vda.lt/Files/file/Acta_74/Acta_74_04_J_Reklaite_65_79_p.pdf

12. Samalavičius, A. (2018). Viešosios erdvės: tradicija versus dabartis. LOGOS-A Journal of Religion, Philosophy, Comparative Cultural Studies and Art, 95, 140–150. https://doi.org/10.24101/logos.2018.35

13. Trakšelytė, A. (2014). Įvietinto meno raiška institucinėje erdvėje: šiuolaikinio meno centro atvejis. Acta Academiae Artium Vilnensis, 75, 43–52. https://leidykla.vda.lt/Files/file/Acta_75/Acta_75_net_03_A_Trakselyte_43_5.pdf

14. Žukas, J. (2016). Meno kūrinių integravimo į viešąsias erdves problematika. Miestų želdynų formavimas, 1(13), 409–411. https://vilniustech.lt/files/1252/62/3/13_0/2016_48_jzukas.pdf

Downloads

Published

2025-12-09

Issue

Section

Socialinių mokslų tyrimai

How to Cite

Istorinės-meninės parodos pusiau viešojoje erdvėje lankytojų įsitraukimas: parodos „Čiurlionio pasaulis“ atvejo analizė. (2025). Mokslo Taikomieji Tyrimai Applied Research, 3(21), 112-117. https://doi.org/10.59476/mtt2025.v3i21.749