ASMENINIO ASISTENTO PASLAUGOS TEIKIMO YPATUMAI LIETUVOJE
Abstract
Dirbdami su neįgaliaisiais, socialiniai darbuotojai vadovaujasi individualizuotu požiūriu į asmens poreikius ir veiklas, kliento įgalinimu, papildomumo principu, partneryste priimant sprendimus. Svarbią reikšmę darbe su neįgaliaisiais turi praktinis socialinio dalyvavimo užtikrinimas ir įgyvendinimas – neįgalaus asmens aktyvumas bendruomenėje, jo savarankiškumas. Šiems principams įgyvendinti Lietuvoje pradėta teikti asmeninio asistento paslauga. Straipsnyje analizuojami asmeninio asistento paslaugos teikimo ypatumai Lietuvoje. Tyrimui atlikti naudojamas pusiau struktūruotas interviu ir kokybinė turinio analizė. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad šios paslaugos specifinis bruožas – tenkinti unikalius neįgaliojo poreikius ir užtikrinti geresnę gyvenimo kokybę. Asmeninio asistento paslauga yra kokybiška, leidžia labiau įsigilinti į kliento situaciją ir individualius poreikius. Išryškėjo paslaugos teikimo sunkumai – pačių asmeninių asistentų nesugebėjimas atsiriboti nuo problemų, neigiamas kliento požiūris į savo negalią ir aplinkinių požiūris į neįgaliuosius, šeimos narių nepasitikėjimas darbuotoju, kliento nenoras dalyvauti veiklose ir neprognozuojamas elgesys, gailestis klientui. Asmeniniam asistentui reikalingos žinios ir gebėjimai, dirbant su asmenimis, turinčiais negalią. Vienas iš svarbiausių įvardijamų aspektų – asmeninė kompetencija – panašaus darbo patirties turėjimas.