Pavadinimų vartosena ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo studijų krypties baigiamuosiuose darbuose

  • Aušra Rimkutė-Ganusauskienė Kauno kolegija
Keywords: baigiamasis darbas, pavadinimas, rašybos taisyklės, kodifikuotos normos, profesijos kalba, rašybos klaidos

Abstract

2022–2024 m. Kauno kolegijoje įgyvendintas projektas „Kalbos konsultacijų teikimas ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo studijų krypties baigiamųjų darbų rengėjams“. Viena iš projekto veiklų – baigiamųjų darbų patikra. Peržiūrėjus 204 baigiamuosius darbus, pastebėta pavadinimų rašybos normų nesilaikymo atvejų. Šiuo straipsniu siekiama atskleisti baigiamuosiuose darbuose vartojamų pavadinimų rašybos polinkius. Atlikus tyrimą, nustatyta, kad beveik trečdalis studentų klysta rašydami dokumentų, taip pat įstaigų, organizacijų ir jų padalinių pavadinimus. Septintadalyje darbų netinkamai rašomi švenčių ir atmintinų dienų pavadinimai. Rečiau klystama rašant įvairių spaudinių (knygų, žurnalų, straipsnių ar pan.) pavadinimus. Be šių, rasta netaisyklingai rašant metodų, švietimo įstaigų ugdytinių grupių, žaidimų, istorinių įvykių ar epochų ir kitus pavadinimus. Išnagrinėjus būdingiausias baigiamųjų darbų pavadinimų rašybos klaidas, galima daryti prielaidą, kad esama pavadinimų rašymo spragų ir kad baigiamųjų darbų rengėjai greičiausiai nesupranta rašantys netaisyklingai, kitaip tariant, tiesioginės reikšmės ar simbolinius pavadinimus jie kai kuriais atvejais suvokia ne kaip pavadinimus, o kaip bendrinius žodžius, tam tikrais atvejais simbolinius pavadinimus sutapatina su tiesioginės reikšmės pavadinimais. Dažniausiai klystama tada, kai pavadinimas naujas ir (ar) negirdėtas, nefiksuojamas Valstybinės lietuvių kalbos komisijos Konsultacijų banke. Tokiais atvejais sunkiau pritaikoma painesnė, išimčių turinti ar retesnė rašybos taisyklė. Tyrimas atskleidė, kad daugiausia neaiškumų kyla rašant tiesioginės reikšmės pavadinimus. Be viso to, linkstama simbolinių pavadinimų, vartojamų prieš gimininius žodžius arba be jų, nelinksniuoti.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Drukteinytė, V. (2009). Būdingiausios studentų rašybos klaidos. Iš Kalbos praktikos problemos: konferencijos pranešimai, 2009, 16–26. Lietuvių kalbos draugijos Klaipėdos skyrius, Klaipėdos universiteto Lietuvių kalbos katedra.
2. Dumšienė, E. (2021). Skiriamųjų ženklų vartosena baigiamuosiuose darbuose. Mokslo taikomieji tyrimai Lietuvos kolegijose, 17 (1), 120–127. https://ojs.kaunokolegija.lt/index.php/mttlk/article/view/438
3. Gudzinevičiūtė, O. L. (2015). Pavojinga rašybos tendencija. Iš Gimtoji kalba mokykloje: straipsnių rinkinys, III dalis, 6–16. Lucilijus.
4. Labanauskienė, S. (2015). Būdingiausios sintaksės klaidos Pietų Aukštaičių abiturientų rašiniuose. Bendrinė kalba, 88, 1–17. http://www.bendrinekalba.lt/Straipsniai/88/Rimkute_BK_88_straipsnis.pdf
5. Linden, J. (2020). Contrastive Focus Capitalization: Nonstandard Usages of Capital Letters in Web-based English and their Capital-I Implications. Studies in the Linguistic Sciences: Illinois Working Papers, 116–138. https://www.ideals.illinois.edu/items/116671/bitstreams/383153/data.pdf
6. Macienė, J. (2022). Kiekybinė baigiamųjų darbų arba baigiamųjų projektų rengėjų raštingumo analizė. Iš Gimtoji kalba mokykloje: straipsnių rinkinys, X dalis, 45–57. Lucilijus.
7. Macienė, J., Rimkutė, A. (2014). Studentų raštingumo problemos. Iš Gimtoji kalba mokykloje: straipsnių rinkinys, II dalis, 50–57. Lucilijus.
8. Miliūnaitė, R. (2013). Raštingumo problema interneto bendruomenės ir mokytojų akimis. Kalbos kultūra, 86, 192–211. http://www.bendrinekalba.lt/Straipsniai/86/KK_86_192_211_Miliunaite.pdf
9. Miliūnaitė, R. (2014). Mokytojai apie informacinių technologijų poveikį mokinių raštingumui. Bendrinė kalba, 87, 1–16. http://www.bendrinekalba.lt/Straipsniai/87/Miliunaite_BK_87_Straipsnis.pdf
10. Pupkis, A. (2005). Kalbos kultūros studijos. Gimtasis žodis.
11. Rimkutė, A. (2012). Kolegijos pirmakursių raštingumas: gal lietuvių kalbai nereikalingos nosinės raidės? Iš: Gimtoji kalba, 12, 12–17. Mokslo ir enciklopedijų leidybos centras.
12. Smetonienė, I. (2009). Reklama... Reklama? Reklama! Tyto alba.
13. Šukys, J. (2003). Kalbos kultūra visiems. Šviesa.
14. Teixeira, da S. J. A. (2023). Capitalization-related errors in the academic literature. Research and Science Today, 1(25), 109–111. DOI: 10.38173/RST.2023.25.1.9:109-111
15. Trimonytė, E. (2019). Specialybės kalbos klaidos Vilniaus kolegijos Verslo vadybos fakulteto įstaigų administravimo studijų programos studentų baigiamuosiuose darbuose. Šiuolaikinės visuomenės ugdymo veiksniai, 4, 353–363. https://doi.org/10.47459/svuv.2019.4.23.
16. Vainauskienė, D. (1995). Dėl ištisinio rašymo didžiosiomis raidėmis. Kalbos kultūra, 68, 71–74. Lietuvių kalbos institutas.
17. Vasiliauskienė, V. (2002). Probleminiai lietuvių kalbos rašybos ir skyrybos aspektai. Homo liber.
18. Vladarskienė, R., Zemlevičiūtė, P. (2022). Lietuvių kalbos rašyba. Taisyklės, komentarai, patarimai. Lietuvių kalbos institutas.
19. Župerka, K. (2008). Reklamos tekstas: pragmatika, stilius, kalba. VšĮ Šiaulių universiteto leidykla.
Published
2025-05-12
How to Cite
Rimkutė-Ganusauskienė, A. (2025). Pavadinimų vartosena ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo studijų krypties baigiamuosiuose darbuose. Mokslo Taikomieji Tyrimai / Applied Research, 1(21), 14-21. https://doi.org/10.59476/mtt.v1i21.703
Section
Humanitarinių mokslų tyrimai