NAUJIEJI ELEKTRONINĖS KOMUNIKACIJOS PAVADINIMAI
Abstract
Pastaruoju metu lietuvių kalboje pastebima vis daugiau naujažodžių. Jie fiksuojami internetiniame Lietuvių kalbos naujažodžių duomenyne. Šio straipsnio tikslas – remiantis minėto šaltinio duomenimis, aptarti naujuosius elektroninės komunikacijos pavadinimus semantikos ir kilmės atžvilgiu. Iki šiol dažniausiai paprastų kalbos vartotojų sukurti el. komunikacijos pavadinimai plačiau nagrinėti nebuvo, todėl tikimasi, kad straipsnis bus įdomus visiems, besidomintiems el. komunikacija, ir pravers ieškant tikslesnių norminių, būdingų bendrinei kalbai raiškos priemonių, įvardijant naujus šios srities pavadinimus ar siūlant tinkamiausius terminus.
Iš viso Lietuvių kalbos naujažodžių duomenyne rasti 208 el. komunikacijos pavadinimai, kuriais įvardijamos tam tikros el. komunikacijos priemonės (blogas, saitvietė, tinklaraštis, tinklas), veiksmai (bloginimas, heitinimas, influencinimas, įtinklinimas, žinutinimas), reiškiniai (feisbukėjimas, infokalipsė, įtakdarystė), šių priemonių naudotojai (asmenukininkas, blogeris, brukalius, draugišius, influenceris, įtakdarys, tinkladraugis, vaizdaraštininkas), įrašai (moblogas, postas), pranešimai (naujienlaiškis), socialiniai tinklai (feisbukas, snukiaknygė) ir jų bendruomenės (feisbukija, feisbukuomenė, trolija), socialinių tinklų mygtukai (mirksiukas, vaipukas) ir sutartiniai ženklai (grotažymė, tagas), programėlės (snapčiatas, tinderis) bei kiti retesni dalykai. Naujai atsirandančių el. komunikacijos pavadinimų įvairovė leidžia susidaryti išsamesnį vaizdą apie kintančią šios srities leksiką, rodo naujų raiškos priemonių paiešką. Vartosenoje įsigali tie el. komunikacijos pavadinimai, kurių trūksta naujoms realijoms pavadinti. Tam įtakos turi ne tik lingvistiniai (taisyklingumas, semantika, motyvacija ir kt.), bet ir interlingvistiniai (skolinimasis iš kitų kalbų) bei ekstralingvistiniai (subjektyvumas, paveikumas ir kt.) veiksniai.